CDI: reparatii, repozitionare, alternative

CDI, adica Capacitor Discharge Ignition.
Pe scurt: aprinderea electronica.

Transalp-ul este in general o motocicleta foarte robusta.
CDI-ul insa, mai face probleme si trebuie avut grija de el:
- reparatii
- repozitionare
- verificare functionare
- tuning...

 

Le luam pe rand.

Pozitionarea originala

Pozitionarea initiala este... nefericita. Prea la limita, sau poate japonezii au mers pe ideea ca n-or sa fie persoane mai grele de 80 kg si..gropile n-or sa fie prea mari. Altfel, pozitionarea cu mufele in sus, la mica distanta de sa, devine o problema pentru calaretii mai grasuni in combinatie cu gropi/ salturi. Saua fiind de plastic, mai flexeaza si ea putin si apasa pe mufe, acestea in timp spargand lipiturile de cositor de pe placa, transformandu-se in “lipituri reci”.

Recomandarea generala aici e repozitionarea CDI-urilor, care se poate face fie cu un suport. N-am prea reusit sa-l gasesc asa ca... am improvizat.

Detalii... mai jos...

Re-pozitionare orizontala

Vazand ca nu gasesc suportul respectiv de cauciud, l-am facut singur dintr-un cauciuc buretos termorezistent. Mult mai pufos decat prinderea originala. Am prins CDI-urile cu DuckTape (e mai usor de desfacut decat un scoci dubla fata)

Perfect! Nu e o solutie impecabila estetic dar este 100% functionala si amortizeaza socurile mai bine decat montura de cauciuc.

E cam stramt locul sub sa, si cu buretii astia chiar ca am ocupat tot spatiul. Ma mai gandeam la o repozitionare a circuitului de incarcare a bateriei....dar....

CDI reparat

O prima mare smecherie e...cum il desfaci. Ca japonezii l-au conceput ca fiind consumabila. De-asta l-au bagat intr-o cutie de plastic plina cu spuma siliconica.

Cu o freza tip Dremel (si nu tip FLEX :-)...)se desface fundul cutiei fix pe linia de curbura.  Dupa care cu o surubelnita plata sau un cutit de bucatarie zdravan se poate dezipi capacul de silicon.

Mai departe , daca defectiunea este cauzata de socurile mecanice in mufa CDI-ului, cel mai probabil o sa vedeti ca piciorusele au o crapatura in lipitura. Asta e lipitura rece, care cand merge cand nu merge. Am dat o poza mai detaliata jos.

Se curata totul cu alcool, putin sacaz /colofoniu si se cositoreste peste. Am testat-o si e ok. Am s-o montez s-o calaresc vre-o luna dupa care ii dau verdictul si o re-capsulez cu ... vad eu cu ce. Silicon sau spuma sau...

Silicon parca e acid...

CDI “bau-bau”... l-oi repara?

Ei, am primit de la cineva o “barbarie” :-)

E, acu’ sper sa nu se supere pe mine, mai ales ca fac si un joc de cuvinte :-)))

Treaba e ca cineva stia cam cum se strica aparatele astea, da.... sa incerci sa desfaci un CDI cu flexu’, tre’ sa fii cel putin Bruce Lee. (ia dati putin de relax click AICI )

In fine, am vazut treaba mai mult ca pe o provocare, ma incumet sa vad daca pot sa o repar. Dar, sa nu ma umflu aiurea ca brotacu’, reparatia se refera de fapt la demontarea cu grija a stratului izolator si, dupa ce refac circuitul (noroc ca am inca o aprindere similara) incerc sa vad daca merge.

O adevarata reparatie in sensul electronist al cuvantului este adevarata provocare. Din doua motive:

  1. va fi deosebit de greu sa extragi toata spuma/ siliconul dintre piese, fara sa strici altceva
  2. urmeaza partea “muncitoreasca”, cu schema intr-o mana si cu letconul in cealalta, multimetru, osciloscop ar fi si mai bun....

Dar, sa vedem in saptamanile urmatoare, daca ma apuc de ea si daca o refac. Just for fun of it....

Comments

  • Florian 2 years ago

    Salut, se poate repara un CDI de Suzuki 400RF din 1995? Multumesc!

  • beni 3 years ago

    salut stie careva la un cdi pt o honda xl de 600 cum vin legaturile in mufe sau in papuci /de la contact bobina masa si ce mai este

    • Alex 3 years ago

      pai, ai 12 fire: 4 la bobinele de inductie, 4 la bobinele generatoare de impulsuri, 1 la tahometru, 1 la neutral si la puntea de diode, 2 la butonul de oprire.
      Da cel mai bine intrebi pe unu’ Haynes ca e o poza lamuritoare la pagina 257.

      Sau incearca ici sha, a pus un nene o poza pe net: http://binatani.com/wp-content/uploads/2012/04/Honda-Transalp-XL600V-wiring-diagram-electrical-system1.jpg

  • remus 3 years ago

    cum scot siliconul de pe cdi? am un cdi cu probleme, la un honda transalp 600v, pd06 din 90. siliconu de pe piese,cu ce il scot? pistol de lipit sau cutitul? e original si as vrea sa il repar....astept un raspuns,tu stii mai bine.

    • Alex 3 years ago

      salut Remus

      Siliconul il scoti de pe CDI cu... multa rabdare si atentie.
      Cu betze de frigarui.
      Preferabil de bambus, cele mai mari si mai groase.
      De ce?

      Pentru ca:
      - batul de bambus este suficient de rigid, mai tare ca siliconul dar mai moale ca pinii, cositorul si lacul de pe PCB
      - are carful ascetic ceea ce-i permite sa "ridice" siliconul pentru a putea fi apucat mai usor

      Nu am cunostiinte sa existe un diluant de silicon (in varianta uscata).
      Nu-ti recomand surubelnita sau spatula, risti sa strici/ rupi piesele SMD lipite pe spatele PCB-ului

      De asemenea, intr-o vreme, am obinut un succes relativ bun cu o freza Dremel in varful careia am pus o perie cu fire de plastic. MMmmmm...mergea si asa. Mult mai multa mizerie si miros dar a mers.

      spor

  • ovidiu 4 years ago

    salut
    am o honda VTR 1000 SP2 la care mi s-a dus cdi ul
    la modelul asta unitatea ECU este separata aceasta trimitand semnal la CDi si de aici mai departe la bobinele de inductie
    CDi ul este o cutie metalica fara nicio cale de acces , doar pe una din parti unde este turnata o solutie siliconata
    se poate repara?
    multumesc

    • Alex 4 years ago

      Salut Ovidiu,

      E greu de raspuns.
      Daca CDI-ul tau arata precum releul meu de inarcare (o cutie de aluminiu in care e bagat un montaj si peste care e turnat RASINA si nu silicon....nu prea vad ce poti face.

      Daca totusi ai o cutie de plastic (am dat un goodle pentru "CDI honda vtr 1000" si am vazut CDI-uri de plastic), ai putea sa incerci sa desfaci usor pe partea opusa mufei de contact sa re-lipeste contactele.

      DAR, retine te rog un lucru.
      CDI-urile de Transalp au o astfel de pozitionare incat se strica mufa prin faptul ca atinge (uneori) seaua. De-asta se dezlipesc contactele in timp, si de la vibratii.

      In concluzie: mai bine iti faci rost de un CDI care merge sau iti iei un CDI nou.
      Intre timp, te poti incumeta sa desfaci CDI-ul tau dar.... in general, CDI-urile sunt facute sa fie protejate la apa si vibratii drept urmare nu prea mai pot fi desfacute si deci reparate.

      De CDI-ul de VTR1000 nu pot sa-ti vorbesc decat din poze.
      Si-n poze vad ca seamana cu CDI-ul de Transalp, anume o cutie de plastic neagra, montajul in interior si turnat silicon peste. In cazul asta, e

  • marian 5 years ago

    buna buna ! care ma ajuta si pe mine cine stie cum se verifica cdi-ul daca merge sau nu am un honda cbr 250 r

    • Alex 5 years ago

      Cea mai simpla metoda este sa mai ai un CDI.
      Schimbandu-le intre ele, iti poti da imediat seama daca unul din ele este bushit (presupunand ca sunt ambele de acelasi tip sau compatibile).
      ...
      Daca insa vrei sa verifici un CDI "pe masa", adica la rece, asta este mai greu.
      De obicei CDI-urile vin bagate intr-o carcasa care a fost umpluta cu silicon si nu ai acces la piese, deci nu le poti verifica individual.

Post Comment

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website